Broers en Zussen, rondom de Zoon van God. Gemeente door hem geliefd.
En dan begin ik even bij de jongens en meisjes.

Dat was een hele rij lange namen, he?
Heb je ze gehoord, de 4 oma’s?
die 4 verre verre voormoeders van Jezus.
De afgelopen weken hebben jullie het daar
met de kinderverteldienst over gehad.
Geluisterd naar het verhaal van deze vrouwen,
en wat God daarmee beloofd heeft.

Bijvoorbeeld Overoveroveroma Tamar, en de belofte van een nieuw begin.
Ze werd een van de voormoeders van Jezus,
En Overoveroveroma Rachab en de belofte van trouw.
Overoveroveroma Ruth, ze was de moeder van de opa van koning David.
God beloofde haar: bescherming,
veiligheid voor deze buitenlandse mevrouw Ruth.
En Overoveroveroma Batseba, de moeder van Koning Salomo.
Die Batseba was eerst eigenlijk niet de vrouw van David,
David doet van alles wat niet OK is, maar God belooft vergeving.

Allemaal voorouders, moeders, in de stamboom van Jezus.
God had belooft dat hij zou komen.
Maar uit de stronk van Isaï schiet een telg op,
een scheut van zijn wortels komt tot bloei

En bij al die verhalen zie je al, wat God belooft.
Het zit in de familie.

Hier in deze mooie stamboom zitten al de takken naast elkaar,
maar eigenlijk horen ze in 1 lange tak te zitten.
Al die jongetjes die dan ook weer papa worden, dat vertakt , en vertakt.
En toen moest ik hier aan denken:

(pak Baboesjka)
– Kennen jullie dit?
Kunnen jullie het goed zien?
Anders mogen de kinderen wel even naar voren komen.


Dit wordt een Baboesjka genoemd.
Dat is het Russisch voor oma.
Daar zitten allemaal poppetjes in.
Denk maar aan al die overoveroveromas, Tamar en Rachab.
Zullen we deze Russische Oma eens Ruth noemen?
en dan noemen we deze Batseba,
en deze Maria.
en wat zit er in de buik van Maria??
– (laten zien)

Huh? klopt dat wel.
Is dat het goede poppetje?
Er groeit opeens iets raars in deze stamboom.

Dat is wat Kerst is,
Jezus is geboren. En hij is een mensje, zoals jij en ik.
Maar hij is ook de Zoon van God.
zo doet God wat hij had beloofd:
Want Hij had beloofd, ik ben met jullie.
God zegt het zelf: Ik kom bij jullie.
Daarom is Jezus, echt God.
Maar ook een mensje.
En ergens klopt het niet, en snap ik het niet.
Als een playmobiel–poppetje in een houten baboesjka.

Maar zo doet God wat hij had gezegd.
Hij had beloofd aan die 4 voormoeders:
een nieuw begin, trouw, bescherming, vergeving.
Al die plaatjes die we op de boom hebben geplakt
de afgelopen weken.
Zullen we nu ook het plaatje van Maria opplakken?
Wie wil me helpen?


Bedankt. Jullie mogen weer gaan zitten.
Ik zei net, ergens klopt het niet, snap ik het niet.
Want hoe kan iemand die er altijd al is, geboren worden?
Kan God geboren worden?
En Maria. Is dat dan de Moeder van God?
Raar he? om zo te zeggen. Maar het is wel zo.
Heel lang geleden in de kerk
vonden mensen dat ook wel lastig om te zeggen,
omdat het zo raar is, maar ze vonden het toch belangrijk.
Maria is de moeder van God.
Maar zit dat dan in de familie?
Hebben jullie dat gehoord, zit God de Vader dat in de stamboom?

– Matteus noemt God niet in die hele lange rij die we hebben gelezen.
Maar er staat nog een stamboom van Jezus in de bijbel.
In Lukas. Helemaal aan het eind van zijn kerstverhaal,
Moet je voor de aardigheid eens kijken:
Lukas 3:23 begint het – gaan we niet helemaal lezen.
Sommige namen zijn hetzelfde als de lijst van Matteus,
maar soms beschrijft hij een andere tak.
Maar als Lukas bij Abraham is aangekomen, gaat hij verder terug.
Matteus begon daar, bij Abraham, maar Lukas gaat nog even door.
via Noach, via Henoch,
de zoon van Jered, de zoon van Mahalalel, de zoon van Kenan,
de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam.

En dan komt het: De Zoon van God.
Het is alsof Lukas wel wil zeggen, dat het in de familie zit:
Dat Jezus God is.

Of Markus. Hij heeft eigenlijk geen kerstverhaal,
behalve als je het allereerste vers
als een mini–mini kerstverhaal leest:
Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God.
Het evangelie van Marcus is het verslag
van hoe Petrus het verhaal van Jezus vertelde,
En hij belijdt via Marcus’ verslag,
wat ook Matteus in zijn evanglie beschrijft, dat Petrus zegt:
U bent de Messias, de Zoon van de levende God.
Jezus, die de Christus wordt genoemd,
door Petrus, en door iedereen die in hem gelooft.
Dat is wat Matteus wil vertellen met zijn stamboom.
En de komst van die Messias was beloofd.
Ook al wordt God niet genoemd in Matteus’ stamboom.
alles tussen de regels door verwijst naar hem
die had toegezegd dat hij zou komen.
Hij heeft gezegd: ik ben met jullie, dus komt hij.
Want beloofd is beloofd.


En de afgelopen weken hebben we gekeken
naar al die mooie woorden op de stamboom,
beloften die als vruchten aan de stamboom hangen
goede woorden, toegezegd aan al die voormoeders van Jezus.
Door Matteus ook schematisch verdeeld in groepjes van 14.
Van Abraham, via David, via ballingschap, naar Jezus. Maar voor wie zijn die beloften eigenlijk allemaal? Alleen voor hun?
Komt Jezus alleen voor zijn eigen stamboom?

Mattheus heeft 2 redenen om al die namen te noemen.
En de eerste reden zie je, als je bedenkt waarom hij bij Abraham begint.
Niet omdat alleen de familie van Abraham door Jezus gered moeten worden.
Maar juist om wat God aan Abraham beloofd had:
En met uw nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden. (NBG51)
Wat God belooft is voor alle mensen op aarde.

De tweede reden is dat ook alle mensen dit hebben nodig:
Want kijk maar naar die stamboom:
Als dit je familie is, man, wat een ellende zit daarin!
het is dus ook nodig dat er een Redder komt.
God belooft een nieuw begin, en dat is maar goed ook.
want ik maak net als Tamar en Juda zoveel fouten.
God belooft trouw, want ik ben daar, net als Rachab niet zo goed in.
God belooft bescherming, want ik voel me net als Ruth
niet altijd thuis, of niet welkom.
God belooft vergeving, gelukkig niet alleen aan David en Batseba,
want het zit in de familie, ook in ons, dat we dat nodig hebben.

Matteus noemt God niet in zijn stamboom.
Maar achter al die namen vertelt Matteus het verhaal van God.
Die waarmaakt wat hij toezegt.
Hij, God zelf, komt bij ons als een mens.
Maria wordt de moeder van God. En ik snap het niet,
het is als een playmobiel–poppetje in een houten baboesjka.

En de hele takkebos van menselijke ellende, draagt hij.
Want de belofte is voor alle volken op de aarde,
de verste neven en nichten, de meest verre tak van onze familie.
Beloofd is beloofd

Amen


online delen:

tag incarnatie accomodatie Tamar Rachab Ruth Batseba Maria (moeder)

Meer preken uit Mattheüs